Wypad na Skitury

Co to są Skitury?

Skitour (skitur – tą nazwą będę się posługiwać dalej, skitouring, skituring, foki, foczenie) to rodzaj aktywności górskiej, łącząca w sobie  turystykę zimową, alpinizm, narciarstwo zjazdowe i biegowe. Polega ona na podejściu na nartach w górę po czym zjechaniu na nich. Najczęściej w dziewiczym, nieprzygotowanym ratrakami terenie. Lekkie narty, wiązania umożliwiające uniesienie pięty i foki – tyle potrzeba, by dotrzeć w górach dalej, łatwiej i szybciej. Od wielu lat na całym świecie narciarze i alpiniści korzystają z nich, by poruszać się (wspinać, zjeżdżać) po zaśnieżonych terenach górskich. W ostatnich latach ta forma aktywności staje się coraz bardziej popularna – przybywa zarówno sprzętu, jak i ofert wycieczek skiturowych.

 

 

Natomiast ja po raz pierwszy o Skiturach usłyszałam od mojej podopiecznej – Pani Agata (którą serdecznie pozdrawiam i mam nadzieję, że da córce na imię Karolina 😉 ), która trenowała u mnie w ciągu tygodnia, a w wolne weekendy „wyskakiwała” ochoczo na skitury 🙂

 

Sprzęt

 

Nie trzeba oczywiście kupować całego sprzętu, aby spróbować tego sportu. W każdym ośrodku narciarstwa można wypożyczyć odpowiedni ekwipunek: narty, buty i foki (chodzi o skórę/futerko foki, która sobie kiedyś tam żyła :/). Jej włosie powoduje to, że stojąc tyłem do stoku nie zjeżdżamy w dół – oto cały sekret. Zakup przyzwoitego sprzętu to koszt ok. 3-7 tysięcy złotych. W związku z tym na pierwszy raz wypożyczalnia to dobry pomysł. Koszt wypożyczenia to ok. 80-100 zł/dzień – jeżeli sprzęt się nie uszkodzi po jego użytkowaniu. Dobierz obuwie dopasowane do stopy – narciarze zjazdowi zazwyczaj mają o 0,5 rozmiar większego buta. Tutaj dopasowane dobrze się sprawdzi, jeżeli oczywiście nie będzie zbyt małe. Stopa podczas podejścia może delikatnie podpuchnąć, więc polecam założyć cienkie skarpetki i mieć takie na przebranie. Jeżeli jednak decydujesz się na zakup nowego sprzętu to pamiętaj o rozchodzeniu obuwia – ważne jest także termoformowanie. Co do butów i nart warto doradzić się specjalisty. Jednak co do fok najlepsze będą długie typu „gumka-haczyk”.

 

 

 

Jak się ubrać?

 

Z tym miałam największy problem, ale po radach Pani Agaty oraz swoim pierwszym doświadczeniu stworzyłam krótką listę:

1. Spodnie softshellowe ew. narciarskie.

2. Bielizna oddychająca/termoaktywna.

3. Kurtka wierzchnia – jak na narty – nie gruba, „oddychająca”.

4. Cienka czapka/buff.

5. Polar w plecaku/coś cieplejszego na zjazd.

6. Podkoszulek/skarpetki na przebranie.

7. Rękawiczki narciarskie lub cienkie do biegania.

8. Okulary przeciwsłoneczne.

9. Krem 50 na twarz.

10. Pomadka Carmex lub inna bez wody w składzie.

11. Żelki węglowodanowe.

12. Izotonik do picia, woda tak Cię nie nawodni.

13. Chusteczki higieniczne.

 

 

Kiedy wybrać się na Skitury?

 

Myślę, że całą zimę – dla bardziej wprawionych. Natomiast dla początkujących kwiecień/maj to idealne pory na spróbowanie tego sportu. W tych porach roku warto wybrać się na Rusinową Polanę (z Zakopanego), Wielki Kopieniec (z Zakopanego) lub trudniejszą trasą na Kasprowy Wierch (z Kuźnic). Zdaję sobie sprawę,że będąc nie narciarzem te pory roku mogą kojarzyć się przede wszystkim z jazdą na rowerze wzdłuż wiślanych bulwarów. Jednak w połowie maja wiele szkół narciarskich dopiero kończy sezon. Wynika to też z tego, że góry rządzą się swoimi prawami i na wysokościach leży jeszcze śnieg także można skorzystać. Zapewne już nie zjazdowo, ale skiturowo w pewnych miejscach na pewno.

 

 

 

 

Czy potrzebny mi instruktor?

 

Powiem tak. Inaczej lepiej nie myśl o tym. No chyba, że poprowadzi Cię znajomy, który faktycznie orientuje się dobrze w temacie. Czy jesteś jeżdżący czy nie skorzystać z nauki i rad instruktora –warto. Pomimo tego, że na nartach stoję od 3 roku życia to nie wyobrażam sobie, że mogłabym sama wejść na trasę jaką zrobiłam po raz pierwszy – Kuźnice – Kasprowy (2:40 min i byłam z siebie mega dumna 🙂 ). Dla osób, które nart nie miały na nogach chciałam napomknąć, że na tych nartach trzeba też zjechać. Ewentualnie skorzystać z wyciągu i z powrotem zrobić trasę turystyczno – widokową 😉 . W związku z tym polecam tym bardziej instruktora, który dobierze odpowiednio trasę czy zaznajomi Cię ze sprzętem i pierwszym przejściem – może po płaskim terenie. Ponadto instruktor da Ci odpowiednie wsparcie podczas takiego wejścia oraz zaznajomi z całą procedurą zakładania i odpowiedniego ściągania fok na narty czy podejść pod stromizny. Będziesz bogatszy o cenne wskazówki takie jak – kiedy podwyższyć tylnie zapięcie oraz technika wychodzenia pod górę, kiedy jest na prawdę stromo… Dodatkowym atutem takiego przewodnika jest przede wszystkim znajomość tras oraz zagrożeń lawinowych.

 

Przygotowanie treningowe:

 

Tego rodzaju trening jest przede wszystkim treningiem cardio. Na trasach trudniejszych, gdzie stok sięga ponad 30% nachylenia przechodzi on w trening interwałowy. Po pierwsze dlatego, że wymaga więcej wysiłku podchodząc pod górę oraz większej ilości przerw co przypomina interwał na bieżni 1min./1min. Poziom przewyższeń w górach również robi swoje, co może wpłynąć na pracę układu sercowo-naczyniowego. Inaczej ciało zachowuje się na wysokościach. Warto przygotować się do takiej pracy i zastosować trening cardio – osobno lub jako uzupełnienie treningu siłowego 3-4x tygodniu. Co do treningu wzmacniającego plan treningowy powinien przewidywać następujące grupy mięśniowe: tylko goleni, tylne, przednie i przyśrodkowe mięśni uda, tylnie mięśni grzbietowych, obręczy kończyny dolnej, mięśnie grzbietu, mięśnie brzucha, mięśnie ramienia i obręczy kończyny górnej oraz mięśnie klatki piersiowej.

 

Jakie korzyści dają Skitury?

1. Trenujesz na świeżym powietrzu.

2. Nabierasz dystansu – stojąc twarzą w twarz z taką przestrzenią i siłą gór automatycznie zapominasz o zmartwieniach i nabierasz dystansu, a Twoje problemy stają się tak małe jak Ty wobec gór.

3. Masz satysfakcję, bo robisz coś tylko dla siebie i dla swojego ciała, wzmacniasz sprawność sercowo – naczyniową.

4. Spalasz sporą ilość kalorii (podczas mojego podejścia było to 1706 kcal). Ponoć górscy biegacze są najszczuplejsi jeżeli chodzi o poziom tkanki tłuszczowej w ciele:

 

 

Dyscyplina Kobiety Mężczyźni
biegi narciarskie 11% 5%
kolarstwo 12-16% 6-11%
wioślarstwo 12-16% do 8%
bieganie 12,4% 7,3%
pływanie 19-21% 10-12%
triathlon 12-16% 6-10% 

Źródło: http://nabiegowkach.pl/Trening-i-technika/Biegowki-najlepszy-sposob-na-kalorie-i-miesnie.html

5. Angażujesz całe ciało do pracy – taki trening to praca dla ok. 85-90% mięśni.

6. Wzmacniacz całe ciało.

7. Możesz się wygadać, wyżalić i poplotkować 😉 .

 

 

 

Śnieg się kończy i co dalej…?

 

Świetną alternatywą zimowych podejść mogą być nartorolki. To sport, który w identyczny sposób angażuje nasze mięśnie i cały organizm, przez co przynosi identyczne jak biegówki korzyści dla mięśni i sylwetki.

 

Podsumowując:

 

Skitury są najwygodniejszą formą poruszania się po zaśnieżonych Tatrach. Możesz z lekkością pokonywać na nich strome odcinki stoków, a gdy zachodzi potrzeba, zjeżdżać jak na zwykłych nartach. Dla mnie jest to świetna alternatywa treningu cardio i miłe spędzenie wolnego czasu. Idealne połączenie przyjemnego z pożytecznym! Kto wie może w przyszłości zorganizuje taki wypad na skitury.

 

Źródło:

http://www.powder.pl/skitour-co-to-jest

http://paker.pl/skitury-co-warto-wiedziec-ola-dzik/

http://podroze.se.pl/aktywnie/narty/skitury-coraz-modniejsze-w-polsce-kilka-wskazowek-na-poczatek/4797/

http://nabiegowkach.pl/Trening-i-technika/Biegowki-najlepszy-sposob-na-kalorie-i-miesnie.html

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twój komentarz:

Twoje imię: